© Patrick Gawandtka, Kreis Mettmann

10 jaar neanderland: gezamenlijke marketing met groot succes

Oprichters van het merk "neanderland" houden samen met de districtsbestuurder de neanderland-poster omhoog.
© Kreis Mettmann

Campagnes en concepten hebben de wijk Mettmann tot een populaire reisbestemming gemaakt

WIJK NEANDERLAND/METTMANN. Een wandelpad van 240 kilometer, een succesvolle corona-herstart, een gloednieuwe website en honderdduizenden gasten: tien jaar geleden werd het startschot gegeven voor de succesvolle marketing van de wijk Mettmann als Neanderlandse toeristische regio. Sindsdien hebben nieuwe bezienswaardigheden en belevingswerelden, uitstekende merken, themacampagnes, brochures en apps talloze nieuwsgierigen naar het huis van de Neanderthaler getrokken. Het gebied is uitgegroeid tot een landelijke populaire reisbestemming voor dagtochten en weekendjes weg.

Op 4 maart 2013 werd de beslissing genomen: Districtsbestuurder Thomas Hendele en de burgemeesters van alle tien gemeenten die tot het district behoorden, trokken de draden samen voor de eerste gezamenlijke marketing van het district als toeristische regio Neanderland. "Dat was de hoeksteen voor een bestemmingsmarketing die voorheen niet bestond in ons district", zegt districtsbestuurder Thomas Hendele. "Met de tien gemeenten worden nog steeds ideeën en concepten besproken en strategieën ontwikkeld om de wijk Mettmann als reisbestemming effectief onder de aandacht te brengen."

Met groot succes. Tot aan het Coronajaar 2020 steeg het aantal bezoekers gestaag tot ruim 570.000 gasten en voor het eerst tot meer dan een miljoen overnachtingen. In 2022 herstelden ze van de pandemiejaren met een verdubbeling van het aantal gasten van 2021 (184.500 gasten) tot 2022 (400.000 gasten). Het Neanderland Tourism Team heeft er alle vertrouwen in dat de cijfers na de coronapandemie weer op een hoog niveau zullen stabiliseren. De humoristische herstartcampagnes “neanderland in plaats van elders” en “neanderland vluggertjes” tijdens de pandemiejaren speelden daarbij een rol.

Kort na de fusie tot de Neanderland-toeristische regio in 2013 hebben de gemeenten gezamenlijk een van de langste wandelroutes in de omgeving geopend en op de markt gebracht: de Neanderland-STEIG, die in 240 etappes over 17 kilometer door het hele district leidt en veel wandelliefhebbers trekt elk jaar. Gaandeweg ontstonden geraffineerde thematische rondwandelingen over de geschiedenis en de natuur van het Neanderland, die als ontdekkingslussen van het hoofdpad aftakken. In 2015 vond voor het eerst de neanderland-WANDELWEEK plaats, die sindsdien om de twee jaar wordt gehouden en vorig jaar met 35 begeleide tochten in 9 dagen een hoogtepunt was op de kalender van wandelliefhebbers buiten de regio. Neanderland toerisme heeft in de loop der jaren uitgebreide wandelkaarten en -flyers ontwikkeld, evenals een gratis wandel-app voor de vorig jaar in een nieuw jasje gestoken Neanderland STEIG.

Met het keurmerk "TYPICAL Neanderland" zet ook het Neanderland-toerisme een mijlpaal in de marketing van regionale plattelands- en plezierbelevenissen. Het merk brengt producten en aanbiedingen van lokale producten en tours samen en presenteert deze gebundeld in brochures, online en op beurzen.

"We zijn bijzonder verheugd over het nieuwe ontwerp van onze website enkele maanden geleden en de gloednieuwe imagofilm voor de tiende verjaardag", legt Julia Pölcher, Destination Marketing Coordinator bij neanderland Tourismus uit. De moderne beeldtaal en navigatie van de website met verbinding met de NRW Data Hub, actuele informatie over openingstijden, gastronomie en wandelpaden maken het plannen van reizen vanaf het begin eenvoudig. Het marketingteam heeft de afgelopen tien jaar neanderland zichtbaar gemaakt voor het publiek op de website met grootformaat posters, bioscoopspots, flyers en reclame in het openbaar vervoer.

"Voor onze toeristische bedrijven is Neanderland-toerisme uiterst belangrijk voor nationale marketing, die voor individuele spelers moeilijk alleen te implementeren zou zijn", vat districtsbestuurder Hendele samen. "Op grote beurzen zoals de Caravan Salon in Düsseldorf en evenementen in de omgeving worden de partners gepresenteerd en direct in contact gebracht met geïnteresseerde gasten."

Samen met de tien steden die tot het district behoren, heeft het neanderlandtoerisme zich voor de toekomst tot doel gesteld om digitale content voor gasten te creëren, een knooppuntensysteem voor fietsers te lanceren en een nog betere service en kwalitatief hoogstaand aanbod te bieden op netwerkbijeenkomsten door middel van workshops, trend monitoring en uitwisseling aan te bieden aan bezoekers.

neanderland / district Mettmann,tel. 02104-991199 |
info@neanderland.de | www.neanderland.de

U lijkt Internet Explorer van Microsoft te gebruiken webbrowserom onze website te bekijken.

Om functionele en veiligheidsredenen raden we ten zeerste aan om een ​​up-to-date webbrowser te gebruiken, zoals: Firefox, Chrome, Safari, Opera of rand gebruiken. Internet Explorer geeft niet alle inhoud van onze website correct weer en biedt niet alle functies.